Saturday, 21 November 2015

jenis-jenis rangka kereta

Rangka Dan Badan


RANGKA DAN CESIS




Rangka dan cesis adalah bahagian utama pada keseseluruhan kenderaan, kerana ia menampung dan menempatkan segala kompomen kenderaan.





BADAN




Badan merupakan komponen yang paling terbesar dalam kenderaan. Ia dapat mengambarkan keseluruhan bentuk kenderaantersebut sama ada cantik atau sebaliknya. Pada badan kederaan ini ruang khas untuk menempatkan penumpang, enjin dan lain-lain komponen.



KAEDAH PEMBINAAN BADAN KENDERAAN

Terdapat dua jenis rangka dan badan untuk kenderaan penumpang atau kereta.


1.      Jenis biasa - Rangka atau badan dibina berasingan daripada badan.


Jenis ini tidak lagi digunakan untuk kenderaan penumpang atau kereta kerana akan menyebabkan kenderaan tersebut terlalu berat dan juga menyebabkan kos pembinaan yang tinggi.

2.      Jenis bergabung – Rangka dan badan kenderaan di gabungkan


Dengan cara ini dapat mengukuhkan binaan kebanyakkan bahagian badan supaya bersifat seperti rangka dengan membina kaedah kekotak (box channel) pada tiap sambungan.Ini dapat mengukuhkan keseluruhan badan.Penbinaan rangka badan jenis bergabung ini lebih ringan,murah dan menjimatkan.



1.PENEKANAN (PRESS WORKING)


Proses ini memerlukan acuan yang direka mengikut bentuk yang telah ditentukan dalam peringkat penyelidikan dan perkembangan (R&D) ini adalah proses utama dalampembentukkan badan kenderaan. Hasil proses penekanan ini merupakan kepingan-kepingan yang besar dan perlu dicantumkan melalui proses seterusnya.

2.PENYUCUKAN (PIERCING)


Proses penyucukan ini adalah untuk menghasilkan bentuk-bentuk yang bersudut atau bentuk penonjolan tertentu. Juga untuk menghasilkan lubang-lubang yang kecil dan sederhana dalam pembentukkan badan kenderaan.


3.MENGIKAT (BOLTING)


Mengikat dilakukan pada kerja-kerja mencantum bahagian-bahagian yang telah ditekan (press) untuk menghasilkan badan kenderaan. Kaedah ini adalah untuk bahagian yabg besar , kukuh dan didangan yang perlu ditukar ganti.


4.MELENTUR (BENDING)

Kerja-kerja melentur dilakukan untuk bahagian badan yang lasak , besar seperti “sub-frame”, lantai , bahagian bingkai yang dibina secara kekotak dan lain-lain.


5.KIMPAL TITIK (SPOT WELDING) 

Ianya dilakukan unyuk mencantumkan bahagian badan yang ringan dan kurang kukuh. Ianya dilakukan dengan mengunakan robot , dengan ini dapat mengatasi masaalah tenaga kerja dan dapat mempercepatkan penghasilan.


6.PENGIMBANGAN (BALANCING)

Pengimbangan adalah dilakukan pada bahagian-bahagian yang sensitive pada kenderaan. Bahagian yang berputar dengan kadar sederhana atau pantas perlu dilakukan pengimbangan untuk mengelakkan sebarang gegaran apabila kenderaan bergerak.


No comments:

Post a Comment